۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

آيت الله جوادي آملي : آموزش و پرورش بايد علم مرده را زنده كند

م - خبرگزاري مهر: مرجع تقليد جهان تشيع علومي كه در دانشگاهها و مدارس تدريس ميشود را «مرده» توصيف كرد و گفت: مهمترين كار آموزش و پرورش دميدن روح در كالبد علم مرده است.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آيتالله عبدالله جوادي آملي در ديدار وزير و مسئولان آموزش و پرورش اظهار داشت: مهم ترين كاري كه آموزش و پرورش بايد انجام دهد اين است كه علم مرده را زنده كند.

وي اضافه كرد: آموزش و پرورش، مسجد و حسينيه نيست كه كار تربيت دانش آموزان متدين را بر عهده داشته باشد، كار آموزش و پرورش تاكنون انجام نشده و بايد انجام شود.

استاد برجسته حوزه علميه گفت: علوم فعلي مرده است اما همين علوم در دانشگاهها و مدارس تدريس ميشود و كار آموزش و پرورش فعلي جدايي دين از علم است.

تنها راه اسلامي كردن مراكز علمي، اسلامي كردن علوم است

جوادي آملي تنها راه اسلامي كردن مراكز علمي به ويژه دانشگاهها و آموزش و پرورش را اسلامي كردن علوم دانست و تصريح كرد: ما رياضي، فيزيك و... اسلامي و غيراسلامي نداريم و اگر علم سكولار بود، نميشود متدين تربيت كرد، از اين رو تمام تلاش آموزش و پرورش بايد زنده كردن علوم باشد.

مرجع تقليد جهان تشيع در بخش ديگري از سخنان خود به برگزاري همايشي در مالزي اشاره كرد و اظهار داشت: سخنران اصلي اين همايش در قالب طنز و تمسخر به ذكر مثالي در مورد دوچرخه و نحوه دوچرخهسواري اسلامي و غيراسلامي پرداخت و در پايان نتيجه گرفته بود كه علم سكولار است، اما در پاسخ به اصل اين همايش بايد گفت كه صنعت چيزي جز مونتاژ نيست؛ يعني يك صنعتگر، چه آنكه دوچرخه ميسازد و چه كسي كه سفينه ميسازد، موجودات جهان هستي را به همديگر وصل و صنعت ايجاد ميكند.

مفسر بزرگ قرآن كريم با بيان اينكه طبيعت چيز دروغي است و ما اصلا طبيعت نداريم، خاطرنشان كرد: تمام تلاش اين است كه بيگانه خلقت را مثله كرد و هوالاول و هوالآخر ناديده گرفت و طبيعت را به جاي خلقت معرفي كرد.

وي با تاكيد بر اين نكته كه فلسفه در بين علوم حرف اول را ميزند، تصريح كرد: ما علم بيتفاوت نداريم و هر علمي يا ملحدانه است و يا موحدانه؛ براي اينكه علم موضوع و محمول و مبادي و مباني دارد و در همه اين موارد به فلسفه متكي است.

جوادي آملي در توضيح بيشتر اين مسئله گفت: يك زمين شناس در وادي زمين بحث ميكند اما اين شخص نميتواند ثابت كند كه زمين آفريدگار دارد يا ندارد، و حتي نمي تواند در اين موضوع شك كند.

وي افزود: هيچ علمي به جز فلسفه درباره كل جهان بحث نميكند و اگر فلسفه كه جهانبيني است راه درست را انتخاب كرد و كژراهه نرفت اولا در ديني شدن خود خودكفاست و ميتواند تشخيص دهد كه جهان خدايي دارد، دوما وقتي اين فتوا را داد كه جهان پروردگاري دارد، كل هستي خلقت ميشود و چيزي به نام طبيعت نداريم.

مرجع تقليد جهان تشيع تاكيد كرد: ما بايد اين مسئله را تبيين كنيم كه چيزي به نام طبيعت و طبيعيات وجود ندارد و جهان خلقتشناسي است.
روح را در كالبد علم مرده بدميد
جوادي آملي با تاكيد مجدد بر اسلامي شدن علوم در دانشگاهها و آموزش و پرورش اظهار داشت: اسلامي شدن متون درسي دانشگاهها و مدارس در اين نيست كه اول اين متون «بسم الله الرحمن الرحيم» نوشته شود و بعد آرم جمهوري اسلامي و سپس عكس امام و رهبري گنجانده شود. حرف اول را در آموزش و پرورش و دانشگاهها علم ميزند.

وي افزود: كلاسهاي قرآن و ديني كه در آموزش و پرورش گذاشته ميشود نوعي جدايي علم از دين است. شما بايد اين هنر را داشته باشيد كه روح را در كالبد علم مرده بدميد و علم را زنده كنيد.

علم مرده را تحويل دانشآموزان ندهيد

مفسر بزرگ قرآن كريم تصريح كرد: علم مرده عالم مرده تربيت ميكند، از اين رو نبايد علم بيروح و سرد را تحويل دانشآموزان و دانشجويان بدهيم.

وي تاكيد كرد: الان تريبون دست علم است؛ درست است كه دين حق است ولي آنچه كه آسمان و زمين ميرود و ژاپن را تخريب ميكند و تحريم و تهديد ميكند، علم است.

آيتالله جوادي آملي خاطرنشان كرد: هنر دانشگاه و آموزش و پرورش بايد اين باشد كه صنعت را جارو كند و خلقت را به جاي طبيعت بگذارد.
فلسفه مثل كورههاي بلندي است كه شمش طلا توليد ميكند
اين مرجع تقليد با اشاره به مثالي در مورد وجود گسيختگي در بين كساني كه شمش طلا توليد ميكنند با زرگرها، اظهار داشت: نبايد توقع داشت كه فلسفه مشكلات آموزش و پرورش را حل كند، بلكه آموزش و پرورش بايد با فلسفه رابطه داشته باشد.

وي با بيان اينكه انگشتر و دستبند و گوشواره مال زرگر است و زرگر بايد از جنس طلا با خبر باشد، گفت: فلسفه كه جهانبيني است، كاري به زمين و زمان ندارد بلكه به كل جهان هستي كار دارد، چون فلسفه مثل كورههاي بلند است كه شمش طلا توليد ميكند و نبايد توقع داشت كه سكه و انگشتر بسازد.

جوادي آملي افزود: فيزيكدان، زمين شناس، رياضيدان و... به مثابه زرگرهايي هستند كه بايد بدانند جنسشان چيست.

اين مرجع تقليد در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد دوباره بر اينكه تنها راه اسلامي كردن آموزش و پرورش و دانشگاهها اسلامي كردن علوم است، اظهار داشت: حرف اول را در مراكز علمي به ويژه آموزش و پرورش و دانشگاهها، علوم ميزند. با روند فعلي انسان ميتواند در اين مراكز مسلمان تربيت كند اما اين نظام، نظام علمي نيست.

جوادي آملي همكاري حوزه و آموزش و پرورش را راه حل مناسبي براي اسلامي كردن علوم دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر