۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

آخر بهمن، مهلت كنار گذاشتن هواپيماي توپولف در ايران

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري ايران طي نامه اي به چند شركت هواپيمايي، از آنها خواسته است كه هواپيماي توپولف ۱۵۴ را تا آخر بهمن ماه سال ۱۳۸۹ از ناوگان خود خارج كنند.
در اين نامه كه به تازگي خطاب به شركت هاي هوايي ايران ايرتور، كيش اير، تابان و كاسپين نوشته شده، به اعلام قبلي سازمان هواپيمايي كشوري مبني بر انقضاي تاريخ فعاليت هواپيماهاي توپولف ۱۵۴ تا آخر بهمن ماه و همين طور "سوانح اخير" اشاره شده و از اين شركت ها خواسته شده است كه به منظور "پيشگيري از عوارض اجتماعي"، ادامه پرواز با هواپيماهاي توپولف در تاريخ مذكور متوقف شود.
به نظر مي رسد منظور از "سوانح اخير" در اين نامه، حادثه سقوط هواپيماي شركت ايران اير در نزديكي اروميه باشد كه ۷۷ كشته بر جاي گذاشت؛ هر چند كه اين هواپيما، يك بوئينگ مدل ۷۲۷ بود.
اواخر آبان ماه گذشته نيز رضا نخجواني، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام اين كه هواپيماهاي توپولف "فاقد ويژگي ها و شرايط اقتصادي لازم" هستند، گفته بود كه شركت هاي هوايي تا آخر بهمن ماه سال ۱۳۸۹ فرصت دارند تا اين هواپيماها را جايگزين كنند.

هواپيمايي براي 'صادرات سبزي'

در نامه جديد آقاي نخجواني، آمده است كه مسئوليت و عواقب ناشي از استفاده از هواپيماي توپولف ۱۵۴ بعد از اول اسفند سال ۸۹ به عهده شركت هاي هوايي است.
بنا بر گزارش خبرگزاري هاي ايران، هم اكنون ۱۷ فروند از اين هواپيما در ناوگان حمل و نقل هوايي ايران مورد استفاده قرار مي گيرد كه ۱۱ فروند آنها متعلق به ايران ايرتور، دو فروند در اختيار شركت كيش اير، سه هواپيما متعلق به كاسپين و يك فروند در اختيار شركت تابان است.
اوايل ماه جاري ميلادي، روسيه نيز در پي آتش سوزي مرگبار يك هواپيماي مسافربري توپولوف در سيبري، پرواز اين هواپيماها را تا زمان روشن شدن علت حادثه ممنوع اعلام كرد.
هواپيماي تي‌يو ۱۵۴ مدلي از توپولوف است كه از دوره اتحاد جماهير شوروي به جا مانده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري ايران چندي پيش از شركت هاي هوايي خواست از توپولف براي صادرات محصولات كشاورزي همچون سبزي استفاده كنند.

حذف توپولف، جايگزيني و تحريم



خرداد ماه سال جاري خورشيدي رئيس سازمان هواپيمايي ايران اعلام كرد كه هواپيماهاي توپولف از فهرست خريد شركت هاي هواپيمايي ايران حذف شده اند.
رضا نخجواني با اشاره به اينكه در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ بيش از يك ميليارد دلار براي گسترش و نوسازي ناوگان هوايي ايران در نظر گرفته شده است، گفت كه شركت هاي هواپيمايي دولتي و خصوصي كه توان جذب منابع را به اين منظور دارند، مي توانند از اين اعتبار استفاده كنند.
مسئولان ايراني در شرايطي از حذف توپولف هاي مدل ۱۵۴ از ناوگان هوايي اين كشور خبر داده اند كه دولت آمريكا فروش نوع پيشرفته تر اين هواپيما، يعني توپولف ۲۰۴ به ايران را ممنوع اعلام كرده است.
كارشناسان مي گويند كه انگيزه اصلي در طراحي توپولف ۲۰۴، رفع برخي از ايرادهاي موجود در توپولف ۱۵۴ از جمله مصرف بالاي سوخت بوده است.
تحريم هاي موجود در چند دهه گذشته عليه ايران كه از سوي آمريكا و بعضي كشورهاي غربي اعمال شده، موجب بروز مشكلاتي براي خريد هواپيما و قطعات آن براي ايران شده است.
كارشناسان دليل بسياري از سوانح هوايي در ايران طي سال هاي اخير را فرسودگي هواپيماها مي دانند، با وجود اين مسئولان در بعضي موارد اين سوانح را نتيجه خطاهاي انساني دانسته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر