۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

نماينده مجلس: بنزين توليد شده در ايران، سرطان‌زا و پرهزينه است

عسگر جلاليان، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، توليد بنزين در پالايشگاههاي ايران را، غير استاندارد خوانده و گفته است كه اين نحوه توليد بنزين، نه تنها هزينه بالاتري دارد، بلكه براي مصرف كنندگان در صورت تماس با آن خطرناك و سرطان زا است.

اين نماينده مجلس  روز  سه شنبه در مطلبي با عنوان «خودكفايي بنزين به چه قيمتي» در وب سايت خبر آنلاين، تصريح كرده است: «دولت براي بر طرف كردن كمبود بنزين بهتر است به جاي تغيير غير كاربري غير معقول پالايشگاه هاي موجود به فكر سرمايه‌گذري در ساخت پالايشگاه ها باشد».
 
پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمي شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي در خردادماه سال جاري، دولت آمريكا نيز تحريم هاي يكجانبه اي عليه ايران اعمال كرد كه بخشي از آن شامل فروش فرآورده هاي نفتي به ايران مي شود.

دولت ايران براي مقابله با اين تحريم ها تصميم گرفت با تغيير كاربري مجتمع هاي پتروشيمي از آنها براي توليد بنزين و رفع كمبودها استفاده كند.

دولت محمود احمدي نژاد پيشتر اعلام كرده بود كه با تغيير كاربرد پالايشگاههاي پتروشيمي براي توليد بنزين، به خودكفايي رسيده است. در همين زمينه ۲۰۴ نماينده مجلس ازعملكرد وزارت نفت قدراني كرده اند.

عسگر جلاليان در مطلب خود نوشته است: «اگر با كمبود بنزين مواجه شويم به مردم فشار مي‌آيد و با نارضايتي آنها مواجه خواهيم شد اما بحران نارضايتي مردم قابل مديريت و كنترل است و نهايتا باعصبانيت آن ها روبرو هستيم كه خطرش كمتر از اين است اينكه مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهيم.»

اين عضو كميسيون انرژي مجلس همچنين گفته است: «بنزيني كه در پالايشگاه ها به شكل غير استاندارد توليد مي شود سرطانزا است واگر اين بنزين سرطان‌زا در اختيار مردم قرار بگيرد مردم را به صورت حاد تري درگير مي‌كند و هزينه تمام شده آن براي كشور نيز بالاتر است.»

به گفته عسگر جلاليان توضيحات مسئولان صنايع پتروشيمي در كميسيون انرژي مجلس درباره هزينه توليد اين بنزين و خطرات ناشي از آن براي انسان و محيط زيست، قانع كننده نبوده است.

عسگر جلاليان، نماينده مردم شهرستان هاي بندر دير، كنگان و جم در استان بوشهر، همچنين مي گويد: «تماس فيزيكي و استشمام اين بنزين غير استاندارد موجب بيماري مي شود و اين در شرايطي است كه در مناطقي مثل حوزه انتخابيه من مردم به راحتي بنزين را جابه‌جا مي‌كنند و به خاطر مصرف سوخت قايق‌ها آن‌را در منزل نگهداري مي‌كنند.»

اقتصادي بودن توليد بنزين
اين نماينده مجلس با اين حال تاكيد مي كند حتي در صورتي كه نگراني هاي بهداشتي در خصوص اين نوع بنزين مرتفع شود، توليد اين نوع بنزين باز صرفه اقتصادي ندارد.

ايران تا پيش از اعمال تحريم هاي فقط قادر به توليد روزانه ۴۴ ميليون ليتر بنزين بود كه اين رقم تقريبا دو سوم نيازهاي اين كشور را تامين مي كرد و روزانه نيازمند ۲۰ ميليون ليتر بنزين وارداتي بود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر