۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

جنتی «اسلام مجسم» است


میهن ـ محمد صادقی: سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به حجم گسترده انتقادات به آیت الله جنتی دبیر این شورا، این انتقادات را «جفا در حق آیت الله جنتی» دانسته و می گوید: «البته بنده عددی نیستم که بخواهم از آیت ‌الله جنتی نقلی داشته باشم. اما ایشان به‌ جز بر اساس تکلیف شرعی و قانونی اقدامی را انجام نمی‌ دهد. شاید جالب باشد که عرض کنم در بررسی صلاحیت‌ ها وقتی صحبت ‌هایی می ‌شود افرادی و یا بزرگانی از نظام می‌ آیند مثلاً می ‌گویند مصلحت است فلان فرد تأیید و یا رد شود، ایشان فقط یک پاسخ می‌دهند و آن هم این است که: تکلیف شرعی ما چیست؟».
وی  جنتی را«ابوذر وار» و «اسلام مجسم» توصیف کرده و می افزاید: «در بحث بررسی صلاحیتها نیز هرکجا که ایشان احساس تکلیف شرعی کند مصراً مقاومت کرده و کوتاه نیامده ‌اند».
با وجود آن که هنوز تا شروع رسمی فعالیت های انتخاباتی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مدت زمانی باقی مانده است، اما احزاب و جریان های سیاسی مختلف در این روزها برای حضور یا عدم حضور در این انتخابات سخت در تلاش به سر می برند.
اگر دغدغه اصلی اردوگاه اصولگرایان را تلاش در جهت رسیدن به وحدت میان طیف های مختلف این جریان و حضور یک پارچه در انتخابات آینده را بدانیم اما در اردوگاه اصلاح طلبان به نظر می رسد آن چه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته استف اصل حضور در این انتخابات یا عدم شرکت در آن است. هر چند موضوع «بررسی صلاحیت های داوطلبان از سوی شورای نگهبان» نیز دغدغه اصلی آن بخش از جریان اصلاحات است که از پیش خود را مهیای حضور در انتخابات آتی نموده است.
اما سخنگوی شورای نگهبان می گوید اصل «برائت» و اصل «صحت» با وظیفه شورای نگهبان ارتباطی ندارد و در وظایف شورای نگهبان اصل بر احراز «صلاحیت» است، نه احراز «عدم ‌صلاحیت».
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان در گفتگوی دو ساعته خود با خبرگزاری فارس از نحوه رویکرد این شورا در نظارت بر انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات سخن گفته است.
سخنگوی شواری نگهبان در بخشی از سخنان خود با انتقاد از «قانون فعلی انتخابات در ایران» از مجلس و دولت می خواهد که «نسبت به اصلاح قانون انتخابات در یک مجموعه جامع اقدام کنند».
او در عین حال «مسائل سیاسی» را به عنوان دلیل اصلی «عدم اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس و دولت» دانسته و افزوده است: « البته ممکن است مسائل و ملاحظات دیگری وجود داشته باشد».

التزام عملی به اسلام
سخنگوی شواری نگهبان در ادامه، شرایط احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات در ایران را «التزام عملی به اسلام» دانسته و افزوده است: «وقتی گفته شده است التزام عملی به اسلام، یا اعتقاد و التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه؛ ناچاریم مستنداتی را در اختیار داشته باشیم و در بررسی ‌هایی که انجام می ‌دهیم رفتار و کردار افراد را مورد سنجش قرار ‌دهیم. اگر شرط کیفی برای التزام عملی به اسلام برای ما احراز شود، باید بررسی کنیم که فرد در اموری که فعالیت داشته، رعایت اولیه اصول مسائل اسلام را کرده است. اما اگر خدای ناکرده کسی باشد که در امور فعالیتی خود به مسائل بیت ‌المال بی ‌مبالات باشد ما از این رفتار فرد برداشت می ‌کنیم که التزام عملی به اسلام ندارد».
کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر این که «اگر شورای نگهبان مستنداتی برای احراز صلاحیت افراد از منابع چهارگانه و هیئت ‌های نظارتی خود نداشته باشد چگونه صلاحیت فرد را بررسی می‌کند؟» نیز گفته است: «ما معتقدیم که باید صلاحیت فرد احراز شود و اگر صلاحیت فرد احراز نشود ما نمی‌‌ توانیم اجازه دهیم فرد برای مجلس یا ریاست جمهوری نامزد شود. چرا که قانون شرایطی را تعیین کرده که باید احراز شود. شرایط از جهت حقوقی، یعنی مواردی که فرد به لحاظ ایجابی باید داشته باشد. باید برای شورای نگهبان احراز شود که فرد اعتقاد و التزام به اسلام را دارد».

تایید صلاحیت موسوی درست بود
کدخدایی در ادامه با تاکید بر رد صلاحیت داوطلبانی که از چهره های سرشناس سیاسی محسوب نمی شوند و در اصطلاح به آنها «یقه سفید» گفته می شود نیز می گوید: «برای شورای نگهبان اصل، احراز صلاحیت است. اگر فرد گمنامی که مسئولیتی نداشته و هیچ اظهار نظری نداشته برای نامزدی ثبت ‌نام کند ما صلاحیت او را احراز نمی‌ کنیم».


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسش این خبرگزاری در خصوص «علت تایید صلاحیت میرحسین موسوی از سوی شورای نگهبان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری علی رغم آن که وی ۲۰ سال در سکوت به سر می برد و این مغایر با نظر ولایت فقیه است» نیز می گوید: «به هر حال این فرد در مقاطعی سابقه داشته است. نمی‌توان گفت شورای نگهبان به خاطر رفتار فرد در بعد از انتخابات، مقصر است ما همان ‌طور که در بخش بررسی صلاحیت ها از شورای نگهبان دفاع می‌ کنیم در بخش نظارت بر انتخابات نیز که با اعتراض برخی افراد مواجه شد، از عملکرد خود دفاع می ‌کنیم. بنابراین رفتار شورای نگهبان در بررسی شرایط نامزدهای ریاست جمهوری سال ۸۸ مطابق با قانون و بر اساس روش ‌های جاری شورای نگهبان بوده و ما از آن دفاع می ‌کنیم».

شورای نگهبان هم اشتباه می کند
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به سخنان آیت ‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در زمان فعالیت مجلس ششم در خطبه ‌های نماز جمعه که گفته بود «وقتی این نمایندگان صحبت می‌ کنند، تن آدم می ‌لرزد» نیز اظهار داشت: «ابتدا باید بگویم وقتی ما به عنوان اعضای اصلی شورای نگهبان از این شورا دفاع می ‌کنیم به منزله این نیست که شورا مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. شورای نگهبان هم متشکل از ۱۲ نفر است که یکی از آنها بنده سراپا تقصیرم».
وی ادامه می دهد: «اعضای شورای نگهبان انسان‌ های معمولی هستند که می ‌توانند اشتباه کنند. ممکن است این اشتباه در تشخیص یا گزارش‌ هایی باشد که به شورای نگهبان ارائه می ‌شود اما تلاش همه اعضای شورای نگهبان این است که حتی المقدور اشتباهی صورت نگیرد اما گاهی این اشتباه صورت می‌ گیرد و اینکه گفته می‌شود از عملکرد شورای نگهبان دفاع می‌ کنیم به صورت کلی است و اگر هم اشتباهی صورت بگیرد از مردم عذرخواهی می ‌کنیم».

حرف خلافی نزدم
کدخدایی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اظهارات چندی پیش خود مبنی بر آن که «انحلال احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب به شورای نگهبان اعلام نشده است» نیز گفته است: «در پاسخ به سؤالی که از سوی یکی از رسانه ‌ها درباره انحلال دو حزب پرسیده شده بود، گفتم که انحلال آنها به شورای نگهبان اعلام نشده است. به هر حال ممکن است انحلال این دو حزب بعدها به شورای نگهبان اعلام شود. اما برخی از دوستان عجله کردند و پاسخ دادند در حالی که بنده حرف خلافی نزده بودم و درباره صحت و سقم انحلال این دو حزب مناقشه‌ ای نکرده بودم. من گفتم اگر این دو حزب طبق قانون منحل شدند ما طبق قانون عمل خواهیم کرد و اگر منحل نشدند، نیز طبق قانون عمل خواهیم کرد. بحث ما این است چون احزاب در کشور ما جایگاه مشخصی ندارند، باید رفتار و کردار افراد مورد بررسی قرار بگیرد. چه‌ بسا نام فردی حتی در یکی از احزاب نوشته شده باشد اما رفتار این فرد مغایر با موضع‌ گیری آن حزب باشد».

نظارت استصوابی از مجلس اول وجود داشت
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در خصوص موضوع مناقشه برانگیز «نظارت استصوابی» در سالهای اخیر نیز می گوید: «بنده با این اصطلاحات کاری ندارم. نظارت باید تأثیرگذار باشد. امر نظارت و تصمیم‌گیری هر دو یکجا به شورای نگهبان سپرده شده است. بنابراین اگر اصطلاحات نظارت استصوابی را به کار می ‌بریم یعنی نظارتی که مؤثر است و ما از تأثیر آن نیز دفاع می‌ کنیم».
کدخدایی با اشاره به آن که «نظارت استصوابی از مجلس اول تاکنون صورت گرفته است» می افزاید: «در پاسخ به ادعای برخی‌ ها که می‌ گویند نظارت استصوابی بعداز رحلت امام(ره) مطرح شده است، خاطره ‌ای را عرض می‌ کنم وقتی خدمت حضرت آیت ‌الله صافی رسیدیم ایشان نقل کردند، در مجلس اول برخی از افراد حزب توده ثبت ‌نام کردند و وزارت کشور ثبت ‌نام آنها را پذیرفت. این افراد تبلیغات خود را برای مجلس آغاز کردند و بنده که در قم بودم نامه‌ ای به وزارت کشور نوشتم و گفتم: این افراد به دلیل اینکه معتقد به اسلام نیستند و مسلمان نیستند صلاحیت ورود به مجلس را ندارند و شما باید اسم این افراد را از لیست ثبت ‌نامی ‌ها حذف کنید».
گفتنی است در قانون اساسی جمهوری اسلامی صراحتاً سخنی از نظارت استصوابی شورای نگهبان به میان نیامده ‌است و آیت الله منتظری رئیس مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی بارها تاکید کرده‌ بود که منظور نویسندگان قانون اساسی از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات هرگز به معنای نظارت استصوابی کنونی نبوده‌ است».
برخی مخالفان این نحوه نظارت از سوی شورای نگهبان معتقدند که نظارت استصوابی و اختیارات شورای نگهبان پیش از رهبری آیت الله خامنه ‌ای، به شکل کنونی مطرح نبوده ‌است و در دوران رهبری آیت الله خامنه‌ای و از انتخابات میان دوره ای مجلس سوم بود که اعلام شد «صلاحیت افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند باید توسط شورای نگهبان تایید گردد». این درحالی است که به‌ نظر بسیاری، انتخابات‌ های سال‌ های اول پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷، بدون تایید یا رد صلاحیت کاندیداها برگزار گردید».
طبق تفسیر استصوابی نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان این اختیار را داراست که در هر مرحله از روند انتخابات فردی را که واجد صلاحیت ‌های سیاسی یا اعتقادی نمی‌ داند از گردونه رقابت حذف کند. این درحالی است که پیش از آن، دور اول نظارت و حذف در هیات‌ های نظارت و اجرایی انجام می ‌پذیرفت.

«اصل برائت» ربطی به شورای نگهبان ندارد
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از گفتگوی خود دو اصل «برائت» و «صحت» را مبنای کار شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت افراد ندانسته و افزوده است: «برخی اوقات دوستان اصل برائت و برخی دیگر از دوستان اصل صحت را مطرح می‌کنند. در حالی که هیچ‌کدام از این دو اصل در بررسی صلاحیت نامزد ها موضوعیت ندارد و برخی‌ها به اشتباه بحث اصل صحت و یا اصل برائت را مطرح می ‌کنند. چرا که شورای نگهبان محکمه و یا یک جامعه عادی نیست که افراد بخواهند روابط عادی خود را بررسی کنند. بنابراین از دوستان خواهش می ‌کنیم این بحث را تکرار نکنند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر