يك روز پس از آن كه محمود احمدينژاد سخناني در تمجيد از كوروش، بنيانگذار سلسله پادشاهي هخامنشي در ايران بر زبان آورد، سخناني از حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، منتشر شده است كه وي در آن از رئيس دولت دهم با عنوان كوروش زمانه ياد كرده است.
حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، در اين مصاحبه كه با هفتهنامه پنجره صورت گرفته است، از رئيس دولت جمهوري اسلامي با عنوان «كوروش زمان» ياد كرده است.
حميد بقايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا رونمايي از منشور كوروش در ايران تلاشي از سوي دولت براي كسب مشروعيت در ميان طبقه مياني جامعه بوده است يا خبر گفته است: «دولت هيچ نيازي به اينگونه امور ندارد؛ اگر به كارهايي كه آقاي احمدينژاد انجام داده دقت كنيم، ميتوانيم بگوييم آقاي احمدينژاد، كوروش زمان است. آقاي احمدينژاد با مواضعي كه در مقابل آمريكا در سازمان ملل گرفته، به نوعي كوروش زمان است».
انتشار اين سخنان تنها يك روز پس از آن صورت گرفته است كه محمود احمدينژاد در يك گفت و گوي زنده تلويزيوني به تجليل از كوروش پرداخته و گفته بود: «وقتي از كوروش تجليل ميشود مليگرايي نيست، كار مثبت كرده و بايد گفته شود و ما افتخار ميكنيم كه ايراني است».
وي همچنين از منشور كوروش با عنوان نمونهاي از مديريت ايراني ياد كرده و افزوده بود: «دو هزار و چند صد سال قبل در همين عراق حكومتي ديكتاتور كه مردم را آزار ميداد، بر عدهاي كه پيروان حضرت موسي بودند وجود داشت. در ايران حكومت ماد به فساد كشيده شده و يكي از نوادگان آنان حكومت فاسد را كنار گذاشته و حكومت مردمي برپايه عدالت برپا كرد. مردم بابل تقاضاي كمك و عدالت كردند و كوروش بابل را فتح ميكند و مردم را از دست آن جبار نجات ميدهد و خون هم از دماغ كسي نميآيد».
در نخستين واكنشها به اظهارات محمود احمدينژاد درباره كوروش، روز شنبه علي مطهري، نماينده اصولگراي مجلس با انتشار نامهاي سرگشاده خطاب به وي به انتقاد از اين سخنان پرداخته است.
اين نماينده اصولگرا با ابراز ترديد در باره «موحد بودن» كوروش، رفتار وي را ناسازگار با سيره انبيا دانسته و افزوده است: «كوروش پس از فتح بابِل، مردم بتپرست را به نام آزادي عقيده در بتپرستي خود آزاد گذاشت و اين يعني آزادي عقيده به سبك غربي، در حالي كه ابراهيم خليل در زماني كه مردم از شهر خارج شده بودند، وارد بتخانه شد و همه بتها را شكست».
علي مطهري افزوده است: «كوروش مردم بابِل را همچنان در زنجير خرافات باقي گذاشت، همچنان كه ملكه انگلستان نيز در دوره استعمار هند وقتي وارد بتخانههاي آن سرزمين ميشد به نام آزادي عقيده بيش از خود هنديها به بتها احترام ميگذارد، زيرا او بهتر از هركس ديگر ميدانست كه اگر اين زنجيرها از دست و پاي مردم هند باز شود ديگر او نميتواند اين ملت را استعمار و منابع ثروت او را غارت كند».
اين نماينده اصولگراي مجلس همچنين از تمجيد كردن كوروش از سوي محمود احمدينژاد به عنوان يك «انحراف» نام برده و سخنان رئيس دولت دهم را «تبيين دوباره تز مكتب ايران به جاي مكتب اسلام» ارزيابي كرده است.
وي همچنين محمود احمدينژاد را متهم كرده است كه به همراه اسفنديار رحيممشايي به دنبال «اجراي يك برنامه طراحي شده براي جمهوري اسلامي» است و افزوده است: «برخي برنامههاي روزهاي اخير مانند چفيه انداختن به گردن كوروش نمادين، نيز اين ظن قوي را تقويت ميكند».
پيشتر سخنان اظهارات اسفنديار رحيممشايي، رئيس دفتر محمود احمدينژاد، درباره «مكتب ايراني» واكنش تند اصولگرايان حامي دولت را به دنبال داشت.
آقاي مشايي، كه افزون بر رياست دفتر رئيس جمهوري، چندين سمت ديگر نيز در دولت محمود احمدينژاد بر عهده دارد، در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان خارج كشور در تهران گفته بود: «از مكتب اسلام دريافتهاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم».
در اين ميان علي مطهري در نامه سرگشاده خود خطاب به محمود احمدينژاد در اين باره نوشته است: «سئوال من از جناب رئيسجمهور اين است كه آيا اصرار شما بر مطرح كردن مكتب ايران به جاي مكتب اسلام به همان دليلي نيست كه آقاي مشايي افاضه فرمودند كه امروز در دنيا از مكتب اسلام نبايد سخن گفت، زيرا از اسلام برداشتهاي مختلف وجود دارد ، بلكه بايد از مكتب ايران سخن گفت».
حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، در اين مصاحبه كه با هفتهنامه پنجره صورت گرفته است، از رئيس دولت جمهوري اسلامي با عنوان «كوروش زمان» ياد كرده است.
حميد بقايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا رونمايي از منشور كوروش در ايران تلاشي از سوي دولت براي كسب مشروعيت در ميان طبقه مياني جامعه بوده است يا خبر گفته است: «دولت هيچ نيازي به اينگونه امور ندارد؛ اگر به كارهايي كه آقاي احمدينژاد انجام داده دقت كنيم، ميتوانيم بگوييم آقاي احمدينژاد، كوروش زمان است. آقاي احمدينژاد با مواضعي كه در مقابل آمريكا در سازمان ملل گرفته، به نوعي كوروش زمان است».
انتشار اين سخنان تنها يك روز پس از آن صورت گرفته است كه محمود احمدينژاد در يك گفت و گوي زنده تلويزيوني به تجليل از كوروش پرداخته و گفته بود: «وقتي از كوروش تجليل ميشود مليگرايي نيست، كار مثبت كرده و بايد گفته شود و ما افتخار ميكنيم كه ايراني است».
وي همچنين از منشور كوروش با عنوان نمونهاي از مديريت ايراني ياد كرده و افزوده بود: «دو هزار و چند صد سال قبل در همين عراق حكومتي ديكتاتور كه مردم را آزار ميداد، بر عدهاي كه پيروان حضرت موسي بودند وجود داشت. در ايران حكومت ماد به فساد كشيده شده و يكي از نوادگان آنان حكومت فاسد را كنار گذاشته و حكومت مردمي برپايه عدالت برپا كرد. مردم بابل تقاضاي كمك و عدالت كردند و كوروش بابل را فتح ميكند و مردم را از دست آن جبار نجات ميدهد و خون هم از دماغ كسي نميآيد».
در نخستين واكنشها به اظهارات محمود احمدينژاد درباره كوروش، روز شنبه علي مطهري، نماينده اصولگراي مجلس با انتشار نامهاي سرگشاده خطاب به وي به انتقاد از اين سخنان پرداخته است.
اين نماينده اصولگرا با ابراز ترديد در باره «موحد بودن» كوروش، رفتار وي را ناسازگار با سيره انبيا دانسته و افزوده است: «كوروش پس از فتح بابِل، مردم بتپرست را به نام آزادي عقيده در بتپرستي خود آزاد گذاشت و اين يعني آزادي عقيده به سبك غربي، در حالي كه ابراهيم خليل در زماني كه مردم از شهر خارج شده بودند، وارد بتخانه شد و همه بتها را شكست».
علي مطهري افزوده است: «كوروش مردم بابِل را همچنان در زنجير خرافات باقي گذاشت، همچنان كه ملكه انگلستان نيز در دوره استعمار هند وقتي وارد بتخانههاي آن سرزمين ميشد به نام آزادي عقيده بيش از خود هنديها به بتها احترام ميگذارد، زيرا او بهتر از هركس ديگر ميدانست كه اگر اين زنجيرها از دست و پاي مردم هند باز شود ديگر او نميتواند اين ملت را استعمار و منابع ثروت او را غارت كند».
اين نماينده اصولگراي مجلس همچنين از تمجيد كردن كوروش از سوي محمود احمدينژاد به عنوان يك «انحراف» نام برده و سخنان رئيس دولت دهم را «تبيين دوباره تز مكتب ايران به جاي مكتب اسلام» ارزيابي كرده است.
وي همچنين محمود احمدينژاد را متهم كرده است كه به همراه اسفنديار رحيممشايي به دنبال «اجراي يك برنامه طراحي شده براي جمهوري اسلامي» است و افزوده است: «برخي برنامههاي روزهاي اخير مانند چفيه انداختن به گردن كوروش نمادين، نيز اين ظن قوي را تقويت ميكند».
پيشتر سخنان اظهارات اسفنديار رحيممشايي، رئيس دفتر محمود احمدينژاد، درباره «مكتب ايراني» واكنش تند اصولگرايان حامي دولت را به دنبال داشت.
آقاي مشايي، كه افزون بر رياست دفتر رئيس جمهوري، چندين سمت ديگر نيز در دولت محمود احمدينژاد بر عهده دارد، در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان خارج كشور در تهران گفته بود: «از مكتب اسلام دريافتهاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم».
در اين ميان علي مطهري در نامه سرگشاده خود خطاب به محمود احمدينژاد در اين باره نوشته است: «سئوال من از جناب رئيسجمهور اين است كه آيا اصرار شما بر مطرح كردن مكتب ايران به جاي مكتب اسلام به همان دليلي نيست كه آقاي مشايي افاضه فرمودند كه امروز در دنيا از مكتب اسلام نبايد سخن گفت، زيرا از اسلام برداشتهاي مختلف وجود دارد ، بلكه بايد از مكتب ايران سخن گفت».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر