۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

نظارت حوزه علميه بر كتاب هاي درسي؛ آموزشي يا سياسي

به گزارش خبرگزاري فارس، محي الدين محمديان، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش ايران، روز سه شنبه چهارم خرداد (۲۵ مه) در سفر به شهر قم در نشستي با رئيس، معاونان و مديران ارشد دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به بررسي محتواي كتاب هاي درسي پرداخت.
آقاي محمديان همچنين در سفر خود به شهر مذهبي قم با آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني، آيت الله ناصر مكارم شيرازي و آيت الله حسينعلي نوري همداني از مراجع تقليد شيعه درباره محتواي كتاب هاي درسي ديدار مي كند.
موضوع نظارت مراجع مذهبي بر تإليف كتاب هاي درسي، واگذاري مديريت برخي از مدارس به روحانيون و استخدام تمام وقت روحانيون در مدارس ايران در چند ماه گذشته بارها از سوي مسئولان آموزش و پرورش مطرح شده است.

نقش روحانيون درتأليف كتاب هاي درسي

يك كارشناس مسائل آموزش و پرورش در اين رابطه به بي بي سي فارسي گفت كه سابقه همكاري حوزه و آموزش و پرورش ايران در تأليف كتاب هاي درسي به سالهاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي باز مي گردد و در آن سالها روحانيوني چون محمد بهشتي و محمد جواد باهنر در تأليف كتاب هاي ديني و علوم انساني با بخش تأليف كتاب هاي درسي همكاري داشتند.
اين كارشناس (كه نخواست نامش فاش شود) گفت كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تأليف و نظارت بر محتواي كتاب هاي درسي توسط روحانيون گسترش يافت و در سال ۱۳۸۵ ستاد همكاري هاي آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه تشكيل شد و اين ستاد منشوري را تدوين كرد كه از جمله مفاد اصلي آن تأليف كتاب هاي درسي با نظر كارشناسان حوزوي بود.
از ديگر اهداف تشكيل اين ستاد مي توان به طرح واگذاري مديريت مدارس به حوزه هاي علميه و حضور تمام وقت روحانيون در مدارس اشاره كرد كه با وجود اعلام رسمي هنوز به صورت گسترده اجرايي نشده است.

'ملاقات با مراجع تقليد؛ افقي فراتر از محتواي كتاب هاي درسي'

استقرار روحاني در مدارس يكي از طرحهاي معاونت پرورشي آموزش و پرورش است
در ماه هاي گذشته و با روي كار آمدن دولت دهم طرح هايي براي تحول آموزش و پرورش ايران مطرح شده است.
طرح هايي نظير واگذاري مديريت تعدادي از مدارس به حوزه هاي علميه، حضور نيروهاي پليس در مقابل مدارس، تشكيل پايگاه هاي بسيج دانش آموزي در مدارس ابتدايي و راهنمايي ، اعزام چهار هزار مدرس تربيت سياسي و يك هزار روحاني به مدارس، از جمله اتفاقاتي است كه پس از تشكيل ستاد همكاري هاي حوزه و آموزش و پرورش دنبال شده است.
به نظر برخي از تحليلگران مسائل ايران، ديدار اخير معاون وزير آموزش و پرورش و روحانيون حوزه علميه قم هم مي تواند علاوه بر پيگيري اهداف اين ستاد، اهداف ديگري نيز در بر داشته باشد.
محمد جواد اكبرين، تحليلگر اخبار مذهبي ايران، در اين باره به بي بي سي فارسي گفت كه ديدار مقامات وزارت آموزش و پرورش با مراجع تقليد قم درباره محتواي كتاب هاي درسي مي تواند جنبه هاي سياسي هم داشته باشد.
آقاي اكبرين معتقد است كه وجود اختلاف ميان مراجع تقليد قم با دولت محمود احمدي نژاد بر سرمشكلات اقتصادي و معيشتي ايرانيان، باعث شده است تا دولت دهم براي برقراري ارتباط با مراجع مذهبي از راههاي غيرمستقيم استفاده كند.
از نظر آقاي اكبرين، وجود مشاوران مذهبي در آموزش و پرورش و سابقه طولاني همكاري ميان مشاوران مذهبي وزارت آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه مي تواند دليلي بر اين مدعي باشد كه مراجعه حضوري معاون وزير به شهر قم و ديدار با مراجع تقليد جنبه تشريفاتي داشته و اهدافي فراتر از موضوع محتواي كتاب هاي درسي را دنبال كند.
در سالهاي گذشته برنامه ريزي در زمينه "امور مذهبي" برعهده معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش بود و اين معاونت با استفاده از مشاوران مذهبي و در تعامل با كارشناسان امور حوزوي تلاش مي كرد تا نقش آموزه هاي ديني و مذهبي را در امور پرورشي مدارس ايران بيشتر كند.
اما اين معاونت در سالهاي پاياني دولت محمد خاتمي از ساختار سازماني وزارت آموزش و پرورش حذف شد.
با آغاز دوره رياست جمهوري محمود احمدي نژاد معاونت پرورشي با راي نمايندگان مجلس به احياي دوباره معاونت پرورشي منجر شد و اكنون اين معاونت علاوه بر نقش قبلي خود، فعاليت هاي ديگري نيز نظير استقرار روحانيون در مدارس را بر عهده گرفته است.
در طول سالهاي فعاليت معاونت پرورشي همواره كارمنداني به عنوان معلم پرورشي در مدارس حضور داشتند اما تعداد آنها به اندازه تمام مدارس نبود و تعداد زيادي از مدارس بدون معلم پرورشي بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر