۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

تجزيه طلبان و بازي با كلمات

اين روزها و در سايه ديكتاتوري جمهوري اسلامي، تجزيه‌طلبان در سايه‌ي حمايت‌هاي غيرملموسي كه از طرف حكومت مي‌شوند تحت عناوين مختلف و با روش‌هايي نو در حال فعاليت هستند و «تماميت ارضي» ايران را هدف قرار داده‌اند. مساله‌ي حمايت جمهوري اسلامي از تجزيه‌طلبان خود مبحثي جدا مي‌طلبد كه چرا اكنون . در اين برهه‌ي زماني در مقابل آنان موضعي حمايتي اختيار كرده و چرا به آنان پر و بال مي‌دهند.
اما خود تجزيه طلبان اين روزها در سايه اين حمايت روش‌هاي جديد برگزيده‌اند، روش‌هايي كه تحت عناوين مختلف و زير لواي انجمن‌ها و سازمان‌هايي چون گروه‌هاي «حقوق بشري» مشغول تبليغ آن شده‌اند. اينان با استفاده از نقض حقوق بشر در ايران، صحبت از حقوق كرده و در اين ميان با استفاده از فضاي احساسي تبليغات خود را در جهت تجزيه‌طلبي انجام مي‌دهند.
اولين شگرد بازي با كلمات شده است، در مورد «تجزيه‌طلب» عنوان «هويت‌طلب» را به كار مي‌برند. از «حقوق ملي» صحبت مي‌كنند، اما از «حقوق ملي» يك خطه‌ي خاص. به جاي استفاده از واژه‌ي «قوميت» از انگليسي آن «اتنيك» (Ethnic) استفاده مي‌كنند و بعد در ادامه‌ي صحبت از «حقوق ملي» صحبت مي‌كنند.
بيش‌تر اين تجزيه طلبان را مي‌توان در آذربايجان ديد و فعاليت‌ها گسترده‌يي كه در حال انجام آن هستند. «حقوق ملي آذربايجان» هيچ معني ندارد. فارس‌ها، ترك‌ها،‌ لرها، كردها، همه يك قوميت در ايران هستند و مجموع اينان است كه ملت ايران را تشكيل مي‌دهد. مگر اين‌كه بخواهيم و بخواهند واژه‌ي «قوميت» را از زبان حذف كنيم.
تحصيل به زبان مادري حق هر انساني است، اما اينان پوستر درست مي‌كنند كه «تحصيل به زبان مادري حق ملل مختلف در ايران است» و از اين حق بدين صورت بهره‌برداري مي‌كنند.
متاسفانه و در اين اثنا، پرداختن به اين مساله حساسيت‌برانگيز است و ممكن است در جهت سواستفاده‌ي همين تجزيه‌طلبان قرار گيرد، اما سكوت بيش از اندازه به خاطر همين حساسيت‌ها و پرهيز از تنش‌هاي موجود هم فرصت عرض اندام بيش‌تري به اينان مي‌دهد.
  • سايت ساوالان سسي مدعي است كه به دفاع از حقوق بشر در منطقه‌ي استان آذربايجان مي‌پردازد. به شخصه متهم نمي‌كنم كه اين سايت و اين گروه هواي ديگري در سر دارد، اما اين گروه دست كم مي‌تواند پاسخ بدهد كه چرا تمام مطاب درج شده در سايت از «حقوق ملي آذربايجان»، «حركت‌هاي ملي آذربايجان» و اين‌چنين ادبياتي استفاده مي‌كند و يك گروهي كه مدعي حمايت از زندانيان است، چرا بيش‌تر از خود زندانيان، بر اين ادبيات تكيه دارد؟
  • نكته‌ي ديگر اين است كه اين تجزيه طلبان «فارس‌ها » را در مقابل قوميت‌هاي مختلف ايران قرار مي‌دهند، مدعي مي‌شوند كه در ايران فارس‌‌ها تنها داراي حقوق هستند. اين مساله در حالي مطرح مي‌شود كه حقوق بشر در قبال تمام قوميت‌ها و در مناطق مختلف ايران نقض مي‌شود، اينان به جاي رودرو قرار دادن مردم در مقابل حكومت مي‌خواهند، قوميت‌هاي مختلف را در مقابل هم قرار دهند.
  • اين مساله بسيار حائز اهميت است كه به دور از ايجاد تنش و تفرقه اندازي به اين مسائل پرداخته شود و اجازه داده نشود كه قوميت‌هاي مختلف ايران رودر روي يك ديگر قرار داده شوند، آن هم از طرف تجزيه‌طلباني كه روش‌هاي نوين اختيار كرده‌اند.
  • متاسفانه چون اين مسائل حساسيت زا هستند بايد توضيح دهم كه حال هر كسي كه از كلمه‌ي «اتنيك» استفاده مي‌كند، لزوما تجزيه طلب نيست.
  • و اين‌ توضيح هم بايد داده شود كه حقوق بشري در سطح ملي دنبال مي‌شود كه تمام مناطق و قوميت‌هاي مختلف ايران را هدف قرار داده باشد.ي
  • شوونيسم در هر حالتي محكوم است، شوونيسم فارس، كرد، ترك، بلوچ، زبان، نژاد… نژاد پرستي و تعصب در هر حالتي محكوم است. يك ملت هستيم در كنار هم داريم زنده‌گي مي‌كنيم و از شمال تا جنوب و شرق و غرب براي آزادي و حقوق خود بايد بجنگيم و تلاش كنيم.
  • من به شخصه يك كردِ تركِ بلوچِ تركمنِ لرِ گيلكيِ عربِ … ايراني هستم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر