۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

انتقاد از وزیر کار؛ به کارگران چینی نیازی نیست

دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حضور کارگران چینی در پروژه ساخت آزادراه تهران-شمال انتقادهایی را درپی داشته است.
نادر قاضی‌پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس، به خبرگزاری ایلنا گفته است که ورود کارگران ساده چینی به کشور، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند به از بین رفتن فرصت‌های شغلی و همچنین افزایش بی‌کاری نیروهای داخلی منجر شود.

نرخ رسمی بی‌کاری بنا به اعلام مرکز آمار ایران ۱۴/۶ درصد است؛ براساس فصل پنجم قانون برنامه پنجم توسعه ایران دولت مکلف است شرایط کار را تقویت کند.

این نماینده مجلس افزوده است: آقای وزیر با انجام این کارهای عجیب و غریب می‌خواهد به احمدی‌نژاد دوم تبدیل شود و این مساله، امر عجیبی به نظر می‌رسد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، وعده داده بود که دولت در سال ۹۰ دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد، وعده‌ای که به گفته نمایندگان منتقد او در مجلس «بی‌اساس و ادعا» بوده است.

آقای احمدی‌نژاد تیرماه سال ۸۸ نیز در حاشیه بازدید از فاز اول پروژه آزادراه تهران-شمال گفته بود که خط چهارم این آزادراه تا پایان سال ۸۹ به بهره برداری می‌رسد، امری که هنوز تحقق نیافته است.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفته است که «دستور سریع رفع مشکلات حضور نیروی انسانی چینی در پروژه آزادراه تهران- شمال را صادر کرده است».

به گفته آقای شیخ‌الاسلامی براساس یادداشت تفاهم همکاری که میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی جمهوری خلق چین امضا شده، کارگران چینی در ساخت آزادراه تهران-شمال حضور خواهند داشت.

در واکنش به این موضوع محمدرضا عمادی، کارشناس مسائل کارگری، گفته است که ورود کارگر ساده به کشورهای دیگر عرف نیست و وزیر مربوطه باید نسبت به دلایل انجام این کار توضیحات لازم را ارائه کند.

براساس ماده ۱۸۱ قانون کار برای کارفرمایانی که کارگران غیرمجاز خارجی را جایگزین کارگران بی‌کار ایرانی بکنند، جریمه نقدی و مجازات زندان پیش‌بینی شده است.

این فعال کارگری بعید دانسته که در پروژه آزادراه تهران-شمال بین طرف ایرانی و طرف چینی قراردادی منعقد شده باشد.

این در شرایطی است که ماه گذشته نیز علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، از برطرف شدن مشکل پیمانکاران چینی در آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت که قطعات یک تا چهارم آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

این وزیر کابینه دولت دهم پیش از این نیز در خردادماه سال ۹۰ گفته بود: قطعه‌های اول و چهارم آزادراه تهران-شمال، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

آزادراه تهران-شمال از غرب تهران، یعنی انتهای بزرگراه همت شروع می‌‌شود و به کمربندی چالوس-تنکابن می‌رسد.

طول این آزادراه در مجموع ۱۲۱ کیلومتر و دارای دو خط عبور در هر باند و پیش‌بینی سه خط در سربالایی‌ها است. هزینه اولیه ساخت آن ۷۵ میلیارد تومان اعلام شد.

ساخت آزادراه تهران-شمال در دوران ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی شروع شده و اجرای آن با وجود وعده‌های دولت به کندی پیش رفته است.

اجرای عملیات ساخت این آزادراه از سال ۷۵ شروع شد و سال ۸۳ زمان برآورده شده اتمام ساخت این آزادراه اعلام شده بود اما ساخت آن پس از گذشت ۱۷ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت دهم،  پس از استیضاح ازسوی مجلس و در زمان تودیع گفته بود که پروژه آزادراه تهران-شمال «باعث تضعیف وزارت راه و نظام» شده است.

درپی طولانی شدن مراحل ساخت این آزادراه هیات دولت در سال ۸۷ به دستور محمود احمدی‌نژاد کارگروه ویژه‌ای برای رسیدگی به این مشکل تشکیل داد.

اشتغال‌زایی، صرفه‌جویی در سوخت، جلوگیری از تصادفات، ایجاد راه ارتباطی ایمن برای چهار فصل سال و کاهش آلودگی هوا از مزایای ساخت این آزادراه اعلام شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر