۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

خودروساز چینی جایگزین هیوندای در بازار ایران شد

همزمان با اعلام خبر توقف تولید محصولات شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای در ایران گزارش شده است که خودروهای تولیدی یک شرکت چینی جایگزین محصولات هیوندای در بازار ایران می‌شود.
محمدجعفر مجذوبی، سخنگوی گروه صنعتی کرمان‌خودرو روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، در جمع خبرنگاران از پایان فعالیت‌های شرکت خودروسازی هیوندای در ایران خبر داده، ولی گفته است که بر اساس توافقات دو طرف "تامین قطعات مورد نیاز خودروهای عرضه‌شده در ایران و نیز ارائه خدمات پس از فروش تا ده سال بعد از عرضه آخرین خودرو در بازار این کشور ادامه خواهد داشت."
او "تغییر رویکرد شرکت هیوندای در تولید خودرو در ایران" را دلیل توقف تولید مشترک محصولات این شرکت خودروساز در ایران اعلام کرده، ولی درباره جزئیات و دلایل این تغییر رویکرد توضیحی نداده است.
سخنگوی گروه صنعتی کرمان‌خودرو گفت که با آغاز بررسی‌ها برای شناسایی جایگزین مناسب برای محصولات هیوندای، شرکت خودروساز چینی "گریت وال" برای عقد قرارداد و عرضه محصولاتش در ایران انتخاب شد.
به گفته او، قرار است محصولات "سی ۳۰"، "سی ۱۰" و "هاوال" تولیدی شرکت "گریت وال" در بازار ایران عرضه شوند.
آقای مجذوبی همچنین اضافه کرد که از اواخر سال گذشته تولید آزمایشی خودروهای وولکس سی ۳۰ آغاز شده است و گفت که این خودروی جدید چینی، از اوایل خرداد ماه امسال تولید و در بازار ایران عرضه می‌شود.
او قیمت پیش‌بینی‌شده برای این خودرو را بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: "برنامه ما برای سال ۹۱ تولید هشت هزار دستگاه از این خودرو است و تاکنون ۲۴۰ دستگاه از آن تولید شده است."
او "گریت وال" را یکی از ۵ شرکت صاحب‌نام خودروساز در چین خواند که محصولاتش در بسیاری از بازارهای دنیا طرفدار دارد.
بازار خودرو ایران در اختیار شرکت های کره ای، فرانسوی و ژاپنی است و به نظر می رسد بعد از افزایش تحریم ها، خودروسازان چینی تلاش می کنند تا از فرصت تحریم ها استفاده کرده و جای پایی در بازار ایران برای خود دست و پا کنند.
فشار تحریم‌ها بر خودروسازان
پیش از این، همزمان با وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، گزارش شد که صادرات قطعات ساخت برخی شرکت‌های خودروسازی خارجی به ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور توقف به فعالیت‌های هسته ای بحث‌برانگیز خود، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند که در کمتر از دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.
این تحریم‌ها شامل صادرات خودرو و قطعات آن به ایران نمی‌شود، ولی در صورت اجرایی شدن آنها، مبادلات بانکی و ارزی بین‌المللی با ایران با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود.
پیش از این در فروردین ماه امسال گزارش شد که شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن تامین قطعات به یک شرکت خودروساز ایرانی را متوقف کرده است. شرکت پژو اعلام کرده بود که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیمی ندارد و تنها به شرکت ایران‌خودرو لوازم یدکی می فروشد.
همچنین گفته شده است که شرکت کیاموتورز کره جنوبی در حال بازبینی روند فعالیت‌های خود در ایران است. کیاموتورز صادرکننده خودروهای پراید و قطعات آن به ایران بوده است،
بر اساس گزارش‌ها، تحریم‌ها علیه ایران، به دلیل ایجاد محدودیت در فعالیت برون‌مرزی بخش‌های خدمات بانکی و حمل‌ونقل، افزایش چشمگیر هزینه واردات و صادرات کالا به ایران را به دنبال داشته و هزینه تولید در کارخانه‌های خودروسازی داخلی را هم به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
کاهش تولید خودرو
تلاش خودروسازان چینی برای حضور بیشتر در بازار خودروی ایران در شرایطی انجام می‌شود که براساس اعلام دبیر انجمن خودروسازان ایران، تولید خودرو در این کشور در فروردین ماه امسال "برای اولین‌بار در دو دهه اخیر" کاهش شدیدی داشته است.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بروز مشکلاتی در تامین قطعات خودروسازان را که موجب" توقف مقطعی خطوط تولید برخی محصولات شد" و نیز مشکلات مالی را از عوامل موثر در کاهش تولید خودرو در ایران خواند و گفت: "برخی مشکلات خارجی موجب شد ورود مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه تحت تاثیر قرار گرفته و هزینه‌های واردات مواد اولیه و زمان مورد نیاز آن با افزایش قابل توجهی همراه شود."
به گزارش ایسنا، تولید انواع خودرو در ایران در فروردین ماه امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته بیش از ۳۲ درصد کاهش داشت و به ۵۷ هزار و ۶۰۳ دستگاه رسید.
بنا بر این گزارش، تولید انواع خودرو سواری در فروردین ماه امسال بیش از ۲۷ درصد، تولید انواع خودرو وانت نزدیک به ۶۹ درصد و تولید انواع مینی‌بوس و اتوبوس نیز به ترتیب بیش از ۹۶ درصد و نزدیک به ۶۶ درصد کاهش داشته است.
ایسنا همچنین از کاهش شدید تولید دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در فروردین ماه امسال خبر داده و به نقل از داده‌های انجمن خودروسازان ایران گزارش کرده است که تولید انواع خودرو در گروه خودروسازی ایران‌خودرو ۳۱ درصد و در گروه سایپا نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر